From fibre to item

From shearing, which is done by the Grey Trønder breeders association, to hand grading, spinning and finally weaving & finishing, every element of Norway Cloth Grey Trønder Wool Collection is produced locally and from start to finish can take many months. 

No two batches of fabric are ever exactly the same due to natural variations in the colour of the fleece which is left undyed. 

 

Local Norwegian craftmanship as featured by SØLV

Utvikling og produksjon går over en periode på flere måneder og omfatter hvert ledd fra innkjøp og finsortering av råull til tekstildesign, trikotasje, veving og søm. Produksjonsfasilitetene er spredd langsmed norskekysten, fra Selbu ved Trondheim til Tingvoll ved Molde og Hillesvåg utenfor Bergen. 

Fortsatt har vi ildsjeler og raselag som ønsker å avle på ull og holder raser for ulla sin del. Knut Thunheim på Moi demonstrerer en flott og kompakt ullfell på sin Rygja Sau.

For å utnytte den flotte ulla til gamle norske saueraser kreves manuelt arbeid i form av håndplukk, fjerning av vegetabiler og sortering av ull etter kvalitet og farge. Under vises et lyst og mellomgrått utvalg som vi fikk skilt ut fra høstklippen (2015) av fineste Grå Trøndersau-ull. Fersk og fin råull er levert via Raselaget for Grå Trøndersau, og sortering ble utført av fagfolk ved Selbu Spinneri - her kreves flittige fingre og et trenet øye. 

Etter sortering går ulla til vask, for så å spinnes til garn. Hillesvåg Ullvarefabrikk kan fortelle at den norske ulla har så god spenst at ulla står til taket når sekkene sprettes. I bruk betyr dette at plagg og tekstiler vil beholde form og fasong; Se for deg en god ullgenser som ikke "sagger", men holder seg like fin i år etter år. Eller et ullteppe der fibrene reiser seg igjen og ikke etterlater et søkk etter stoler og bordbein når stua skal ommøbleres.

Og ja, dette er slow wool. På tørkeloftet blir garnet hengt opp til tørk. Alternativet ville være en slags sentrifugering. Vi holder en knapp på lufttørking :) 

Vi tror det er av verdi å utnytte ullens egenart, slik man gjorde i tidligere tider. Kvaliteten er svært god, gitt at man tar merkostnaden en slik foredling innebærer. Derfor velger vi også å finsortere ulla etter sauens egne farger.

Under er en stolt tekstildesigner (www.jonpettersen.com) og Viktor Gautvik under vevingen av prøvene til vår første tekstilkolleksjon. Her er det varmt, fuktig og høylytt!

Renningen som veven er satt opp med inneholder flere tusen tråder. Da er det kanskje ikke så rart at oppsett av renning er for eget fagfelt å regne..

Tekstilene sjekkes med lupe og eventuelle feil rettes for hånd. 

Norsk trikotasjeindustri oppstod mot slutten av 1800-tallet. Et par aktører produserer fortsatt i Norge. Her får vi strikket god, gammeldags 3-lus og strukturstrikk.

Søm er en arbeidskrevende prosess, og kanskje del delen av produksjonen som er vanskeligst å få gjort i et høykostland som Norge. Vi synes nå likevel at vi nordmenn burde kunne ta seg råd til å betale for egenutført arbeid... Derfor er også sømmen vår lokal.  

 

Den enkelte ullsort innebærer utprøving av garnkvalitet og legger føringer på tekstildesign og bindingsstruktur. Ved utvikling av tekstiler er målet alltid å finne kombinasjoner av garn, binding og mønster som får frem kvalitetene i det aktuelle ullgarnet og samtidig gir ønsket uttrykk og funksjon. Norway Cloth™ tekstilkolleksjoner utvikles i samarbeid med utvalgte designere, ullkjennere og produksjonsteknikere, slik at den enkelte ullsort foredles til egnede tekstilkvaliteter.

Fra sau til tekstil, fra Selbu i nord via Hillesvåg i Bergen til Tingvoll ved Molde... og til utstilling i England under London Design Festival