OM OSS: Fra fiber til ferdig vare

Primus motor bak VARP & VEFT er en kvinne, mor og kone. En pragmatiker og en uforbederlig drømmer. Hun opplever selv at hun har hellet på sin side, og når utfallet viser seg annerledes enn opprinnelig tiltenkt, så var det sikkert til det beste..! 

Carina Sandsmark Øvestad er oppvokst i Flekkefjord, sørlending uten skarre-r (eller noen som helst "r" for den saks skyld.. ;) ) utdannet Siviløkonom, med noen års erfaring fra finans og forretningsutvikling før heltidsjobben ble sagt opp for å #redd(e) gråsauen Tanken var å bringe ulla til den store vide verden og våre flinke designere, men nød lærer naken kvinne å ..eh.. SY, så nå dreier hverdagen seg om søm og konstruksjon, produktutvikling og promotering innen lavbudsjettets grenser (og med all den hjelp en plutselig får fra uant hold - som Innovasjon Norge, SkatteFunn, Rikstoto..! ;) ) 

Personlige pronomen som jeg, hun og vi veksles litt omhverandre. For dette er langt fra bare mitt verk. Vi snakker produksjonspartnere som Ingvild m.fl, som ordner med finsortering av ulla, Øyvind og hele hans mannskap som sørger for spinning til verdens fineste garn, til Viktor og veven, førsteamanuensis Jon, "ulldamene" Tone og Ingun (som faktisk trigget det hele der jeg, en gang i 2013 full av "nybaktmammahormoner" leste om disse uvurderlige gamle sauerasene som det knapt nok er økonomi i å holde..!) Og så klart kidsa, som sørger for at livet suser forbi raskere enn en klarer å tenke det-er-smart-å-luke-(u)gresset-før-staudene-blir-spist-av-plenen. Og mannen da, som heldigvis har det bra i fast jobb og stort sett er fornøyd med å betjene huslånet og betale for havregryn og cottage cheese - ja, så lenge jeg jobber med den hensikt å pensjonere ham fra advokattilværelsen til et friere (?) liv som fiskar-bonde i Fitjar når den tid måtte komme.. 

Lang historie kort: Siden 2013 har vi fått utviklet en helnorsk tekstilkolleksjon i lett jacquardvevnad fra Grå Trøndersau ull og leverer nå puter av denne ulla mm til flotte design- og interiørbutikker. Se forhandlere her. Metervaren distribueres også til UK.

Med på laget er enestående produksjonspartnere og ullvarefabrikker langs vestkysten. Og ikke minst familie, fotograf- og IG-venner, ull-forkjempere, lokale husflidhåndverkere og andre kreative gründer-kollegaer

VARP & VEFT har søm-/designstudio i Salomonsmauet i Sandnes sentrum. Velkommen innom, det er godt mulig at jeg er der :D 

Vi tror det er av verdi å utnytte ullens egenart, slik man gjorde i tidligere tider. Kvaliteten er svært god, gitt at man tar merkostnaden en slik foredling innebærer. Grå Trøndersauulla, som har forholdsvis tynne og myke fibre, har vi derfor valgt å nytte til lette stoffer med godt fall, der sauens naturlige fargespill er bevart gjennom håndsortering av ulla. Vi mener det er verdi i å bevare det særegne og det autentiske. Nettopp derfor er også produksjonen vår norsk og så lokal som det lar seg gjøre. 

Vi kjøper råull fra dyktige sauebønder og jobber tett på råvaren - fra fiber til ferdig vare.

Lokalt norsk håndverk illustrert av designerduoen SØLV.

Utvikling og produksjon går over en periode på flere måneder og omfatter hvert ledd fra innkjøp og finsortering av råull til tekstildesign, trikotasje, veving og søm. Produksjonsfasilitetene er spredd langsmed norskekysten, fra Selbu ved Trondheim til Tingvoll ved Molde og Hillesvåg utenfor Bergen. 

Fortsatt har vi ildsjeler og raselag som ønsker å avle på ull og holder raser for ulla sin del. Knut Thunheim på Moi demonstrerer en flott og kompakt ullfell på sin Rygja Sau.

For å utnytte den flotte ulla til gamle norske saueraser kreves manuelt arbeid i form av håndplukk, fjerning av vegetabiler og sortering av ull etter kvalitet og farge. Under vises et lyst og mellomgrått utvalg som vi fikk skilt ut fra høstklippen (2015) av fineste Grå Trøndersau-ull. Fersk og fin råull er levert via Raselaget for Grå Trøndersau, og sortering ble utført av fagfolk ved Selbu Spinneri - her kreves flittige fingre og et trenet øye. 

Etter sortering går ulla til vask, for så å spinnes til garn. Hillesvåg Ullvarefabrikk kan fortelle at den norske ulla har så god spenst at ulla står til taket når sekkene sprettes. I bruk betyr dette at plagg og tekstiler vil beholde form og fasong; Se for deg en god ullgenser som ikke "sagger", men holder seg like fin i år etter år. Eller et ullteppe der fibrene reiser seg igjen og ikke etterlater et søkk etter stoler og bordbein når stua skal ommøbleres.

Og ja, dette er slow wool. På tørkeloftet blir garnet hengt opp til tørk. Alternativet ville være en slags sentrifugering. Vi holder en knapp på lufttørking :) 

Vi tror det er av verdi å utnytte ullens egenart, slik man gjorde i tidligere tider. Kvaliteten er svært god, gitt at man tar merkostnaden en slik foredling innebærer. Derfor velger vi også å finsortere ulla etter sauens egne farger.

Under er en stolt tekstildesigner (www.jonpettersen.com) og Viktor Gautvik under vevingen av prøvene til vår første tekstilkolleksjon. Her er det varmt, fuktig og høylytt!

Renningen som veven er satt opp med inneholder flere tusen tråder. Da er det kanskje ikke så rart at oppsett av renning er for eget fagfelt å regne..

Tekstilene sjekkes med lupe og eventuelle feil rettes for hånd. 

Norsk trikotasjeindustri oppstod mot slutten av 1800-tallet. Et par aktører produserer fortsatt i Norge. Her får vi strikket god, gammeldags 3-lus og strukturstrikk.

Søm er en arbeidskrevende prosess, og kanskje del delen av produksjonen som er vanskeligst å få gjort i et høykostland som Norge. VARP & VEFT har lokalt design- og sømstudio i Sandnes.  

 

Den enkelte ullsort innebærer utprøving av garnkvalitet og legger føringer på tekstildesign og bindingsstruktur. Ved utvikling av tekstiler er målet alltid å finne kombinasjoner av garn, binding og mønster som får frem kvalitetene i det aktuelle ullgarnet og samtidig gir ønsket uttrykk og funksjon. Norway Cloth™ tekstilkolleksjoner utvikles i samarbeid med utvalgte designere, ullkjennere og produksjonsteknikere, slik at den enkelte ullsort foredles til egnede tekstilkvaliteter.

Fra sau til tekstil, fra Selbu i nord via Hillesvåg i Bergen til Tingvoll ved Molde... og til utstilling i England under London Design Festival