En gründerreise - verdiskaping fra Sorte Får

VARP & VEFT er en ildsjel og produsent bak norsk økologisk "ubehandlet" Gråsauull

Lang historie kort: i permisjon med min første sønn kom jeg over en forskningsrapport kalt "Valuing Norwegian wool". Konklusjonen er at vi underutnytter en verdifull naturressurs med konsekvenser for miljø og biologisk mangfold. I min andre mammapermisjon ble min tredje "baby" født.

”Hvorfor importerer Norge ull fra utlandet mens norske sauebønder knapt får betalt for ulla si?” Det ville jeg finne ut av! Jeg hadde nemlig lært at det ikke er kvaliteten på norsk ull som setter begrensningen, men økonomi; Dessverre er det rimeligere å importere ull enn å bearbeide den ulla våre egne sauer kaster av seg. Dette var noe som frustrerte en ung siviløkonom.

Vi har to små gutter, og uken før den yngste sønnen vår ble født ble min forretningsidé tildelt etablerertilskudd fra Innovasjon Norge. Jeg fikk dermed en fin dytt over på ny karrierevei, og etter en begivenhetsrik mammapermisjon sa jeg opp finansjobben for å satse for fullt på norsk «upopulær» og underutnyttet ull. Jeg startet med å dra med mannen og de to små barna våre på ”roadtrip” på Vestlandet for å besøke noen av de ullvarefabrikkene som fortsatt består og å se nærmere på ulike saueraser. På et veveri underveis kom idéen om hva bedriften skulle hete; «Varp» og «Veft» er nemlig navnet på de to trådsystemene i en vev som fletter tråder sammen til et tøystykke.

Etter halvannet år hadde vi fått kjøpt drøye 100kg håndplukket råull fra Norges fineste ullfiber, etter en hel del "om og men" var det herligste enkeltgarn ferdig spunnet, og til sist kom også tekstildesignet på plass, utviklet av førsteamanuensis ved kunst- og designhøgskolen i Bergen. I 2015 kunne vi stolt vise frem norsk ubehandlet Gråsauull fra Vestlandet!

Gråsauulla er et rent naturprodukt uten bruk av verken blekemiddel eller fargestoff. Den vil variere med flokken, med klima og med beitegrunnlag. Akkurat som fin vin fra eksklusive vingårder vil ulla derfor være forskjellig fra år til år. Kan det være en fordel snarere enn en ulempe? Så unikt ble resultatet at ullvaren ble vist fram i gjevt selskap på utstillingen 100% Norway under London Design Festival!

Produksjonen av ullvaren vår er spredd langs Norskekysten fra Trondheim til Molde og Bergen. Design og en del av sømarbeidet gjøres i Sandnes, der VARP & VEFT har hovedkontor med lager og en liten "fjøsbutikk" i Salomonsmauet. Produkter av Gråsauulla selges i tillegg via forhandlere og egen nettbutikk. Metervaren distribueres også til UK.

Vi tror det er av verdi å utnytte ullens egenart, slik man gjorde i tidligere tider. Kvaliteten er svært god, gitt at man tar merkostnaden en slik foredling innebærer. Grå Trøndersauulla, som har forholdsvis tynne og myke fibre, har vi derfor valgt å nytte til lette stoffer med godt fall, der sauens naturlige fargespill er bevart gjennom håndsortering av ulla. Vi mener det er verdi i å bevare det særegne og det autentiske. Nettopp derfor er også produksjonen vår norsk og så lokal som det lar seg gjøre. 

Vi kjøper råull fra dyktige sauebønder og jobber tett på råvaren - fra fiber til ferdig vare.

Lokalt norsk håndverk illustrert av designerduoen SØLV.

Utvikling og produksjon går over en periode på flere måneder og omfatter hvert ledd fra innkjøp og finsortering av råull til tekstildesign, trikotasje, veving og søm.

Fortsatt har vi ildsjeler og raselag som ønsker å avle på ull og holder raser for ulla sin del. Knut Thunheim på Moi demonstrerer en flott og kompakt ullfell på sin Rygja Sau.

For å utnytte den flotte ulla kreves mye manuelt arbeid i form av fjerning av smårusk og sortering av hver ulldott etter kvalitet og farge. Derfor blir den som oftest solgt svært billig til utlandet uten noen form for bearbeiding i Norge.

Under vises et lyst og mellomgrått utvalg som vi fikk skilt ut fra høstklippen (2015) av fineste Grå Trøndersau-ull. Fersk og fin råull er levert via Raselaget for Grå Trøndersau, og sortering ble utført av fagfolk ved Selbu Spinneri - her kreves flittige fingre og et trent øye. 

Etter sortering går ulla til vask, for så å spinnes til garn. Hillesvåg Ullvarefabrikk kan fortelle at den norske ulla har så god spenst at ulla står til taket når sekkene sprettes. I bruk betyr dette at plagg og tekstiler vil beholde form og fasong; Se for deg en god ullgenser som ikke "sagger", men holder seg like fin i år etter år. Eller et ullteppe der fibrene reiser seg igjen og ikke etterlater et søkk etter stoler og bordbein når stua skal ommøbleres.

Og ja, dette er slow wool. På tørkeloftet blir garnet hengt opp til tørk. Alternativet ville være en slags sentrifugering. Vi holder en knapp på lufttørking :) 

Vi tror det er av verdi å utnytte ullens egenart, slik man gjorde i tidligere tider. Kvaliteten er svært god, gitt at man tar merkostnaden en slik foredling innebærer. Derfor velger vi også å finsortere ulla etter sauens egne farger.

Under er en stolt tekstildesigner (www.jonpettersen.com) og Viktor Gautvik under vevingen av prøvene til vår første tekstilkolleksjon. Her er det varmt, fuktig og høylytt!

Renningen som veven er satt opp med inneholder flere tusen tråder. Da er det kanskje ikke så rart at oppsett av renning er for eget fagfelt å regne..

Tekstilene sjekkes med lupe og eventuelle feil rettes for hånd. 

Norsk trikotasjeindustri oppstod mot slutten av 1800-tallet. Et par aktører produserer fortsatt i Norge. Her får vi strikket god, gammeldags 3-lus og strukturstrikk.

Søm er en arbeidskrevende prosess, og kanskje del delen av produksjonen som er vanskeligst å få gjort i et høykostland som Norge. VARP & VEFT har lokalt design- og sømstudio i Sandnes.  

 

Den enkelte ullsort innebærer utprøving av garnkvalitet og legger føringer på tekstildesign og bindingsstruktur. Ved utvikling av tekstiler er målet alltid å finne kombinasjoner av garn, binding og mønster som får frem kvalitetene i det aktuelle ullgarnet og samtidig gir ønsket uttrykk og funksjon. Norway Cloth™ tekstilkolleksjoner utvikles i samarbeid med utvalgte designere, ullkjennere og produksjonsteknikere, slik at den enkelte ullsort foredles til egnede tekstilkvaliteter.

Fra sau til tekstil, fra Selbu i nord via Hillesvåg i Bergen til Tingvoll ved Molde... og til utstilling i England under London Design Festival